Varför denna blogg?

Det känns viktigt att såhär i början etablera att det här inte är en "tyck synd om mig för jag är sjuk"-blogg. Jag sökte lite efter en blogg skriven av någon som har Ulcerös Colit, men utan att egentligen hitta någon. Eller alltså, det finns ju flera som har delat med sig, men få som koncentrerar innehållet till bara det - om du fattar.

Att ha kronisk inflammation i tjocktarmen är ju inte världens charmigaste sjukdom precis, inte för att jag vet om det finns några charmiga sjukdomar, men det är alltid likadant när man ska beskriva det:

-Jag har Ulcerös Colit. (Här hoppas man att de vet precis vad det är)
-Jaha, vad är det? (Typiskt)
-Jag har alltså inflammation i tjocktarmen. (Tydligt och bra, det räcker väl så?)
-Oj då, jaha, hur yttrar sig det? (Men, vafa...)
-Jo, jamen alltså, man får ju ont i magen och så... (Vill du verkligen veta?)

Det är inte direkt grejen man pratar om... men jag tycker man kan få prata lite om det. Det här är alltså en blogg främst för er som faktiskt har Ulcerös Colit - här kan man berätta hur man har det, vad som har hjälpt eller inte hjälpt och allt däremellan. Ett forum där det är okej, ett ställe där man är bland människor som förstår. Självklart är de som inte har Ulcerös Colit också välkomna, men jag är rädd att innehållet inte är så intressant i så fall - om man inte är anhörig såklart.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hittade just din blogg och vill bara säga -Så jäkla bra att du skirver en blogg om sjukdomen! Jag har själv haft den ett tag och skulle gärna vilja veta hur andra har det, för man kan känna sig ganska ensam. Och jag tycker att det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag känner verkligen igen mig. keep up the good work!

2010-04-04 @ 18:57:30
Postat av: Hanna

Tack Jenny!



Det är så himla taggande att få kommentarer som dina och jag blir verkligen motiverad att fortsätta!



Kram

2010-04-04 @ 22:37:39
Postat av: Cilla

Hej!



Hittade din blogg här i letande efter UC, min sambo har nyligen fått denna diagnos och jag försöker få lite insikt i hur detta kan vara att ha denna sjukdom!



Kommer kika in lite då och då. Skönt med en lite humoristisk sida i allt detta elände! Kämpa på!



/Cilla



2010-06-30 @ 21:31:24
Postat av: Mr P

Hej, precis som ovanstående har jag också precis hittat din blogg (om än lite sent). Jättebra idé att starta en blogg som riktar sig främst för folk med samma sjukdom.



Jag har själv fått diagnosen

Ulcerös Proktit (som Ulcerös Colit, fast enbart begränsat till ändtarmen). Kandiderar inte heller till årets charmigaste sjukdom, men enligt läkaren ska den iaf vara "ofarlig, men besvärlig".



Jag tänkte också att jag skulle titta in regelbundet och jag byter gärna erfarenheter och tips med alla er andra som kämpar mot kronisk inflammation.



Slutligen... Hanna, du skriver jättebra och verkar ha en sund distans till tillvaron. Keep up the good work!



/Mr P

2010-08-06 @ 09:39:59
Postat av: Linnéa

allt bra med dig? :)

2010-08-06 @ 09:49:02
URL: http://typlinnea.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilken bra idé, kör hårt! :)

2010-08-06 @ 09:51:45
URL: http://rosvallare.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej Hanna!

tack för uppmuntrande ord på min blogg- de var roligt att hitta till dig tack vare det. Att dela erfarenheter, se likheter, skillnader osv är stärkande o nyttigt!



Tack- lär följa dig!

2011-01-25 @ 09:50:58
URL: http://martinaskaos.blogg.se/
Postat av: Magkänsla

Jag är så glad att alla ni hittar hit! Hoppas ni alla mår bra!



Många kramar, Hanna

2011-01-26 @ 00:07:46
Postat av: Louise

Hej! Jag fick idag reda på att jag har Ulcerös Proktit, tydligen den mer lindrigare formen av Ulcerös Colit.. Men jag har bara gråtit sen jag fick reda på det, tanken på att man har en sjukdom som man ska gå runt med i hela sitt liv :(.. Jag tycker det är bra att du skrivit en blogg om detta, man känner ju ingen som har det och jag hade inte ens hört talas om det.. Jag tycker det är en väldigt besvärlig sjukdom, då man är i skov och måste på toaletten konstant särskilt när det är olägligt tillfälle och att gå runt med magsmärtor.. Jag måste nog låta detta sjunka in lite nu, är lite chockad fortfarande.. Men glad att se att det finns andra att prata med om det :) Kram Louise

2011-03-22 @ 13:58:14
Postat av: Magkänsla

Hej Louise,

Välkommen hit! Det är verkligen jobbigt och svårt att acceptera. Du får gärna skriva när du vill och jag hoppas det blir lättare för dig snart.



Allt gott,

Många kramar,

Hanna

2011-03-22 @ 16:22:52
Postat av: Matilda

Galet. Exakt dom frågorna, och exakt dom tankarna!

Kul att det finns fler som tänker likadant. Haha.

Grymt med en blogg om allt detta!

Svar: Vad kul Matilda! Tack för din kommentar! Kram!
Hanna

2012-02-18 @ 15:13:14
URL: http://matildaahdrian.blogg.se/
Postat av: Qet

Vad negativ du är som har bloggen. Jag har också sjukdomen men inte har jag din inställning. Det är ingen som tycker synd om oss dom har ingen anledning att tycka synd, det värkar bara vara du som tycker synd om dig själv. Vill folk fråga om sjukdomen så får dom göra det, det är till och med positivt att man informera folk som vill veta.

Folk kommer att tro att alla är negativa som du, du är inte presidenten av Ulcerös colit, att vara så negativ mot folk som vill veta om sjukdomen.

Stackars dom som får möta dig, du

Svar: Hej Qet,Vad synd att du inte gillar den här bloggen. Hoppas att du hittar någon som du tycker om i ditt sökande!
Allt gott!
Hanna

2012-08-28 @ 20:27:01
Postat av: Qet

Alla har rätt att fråga. Du tänker fel.

Hoppas du hittar ro i dig och inte hatar så mycket.
Allt gott!
Qeti

2012-09-27 @ 19:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0