Svar till Huskatt

Hej Huskatt,

Du undrar om det är lättare när man vet VAD det är som är fel. Jag vet inte. Kanske. Jag har inte så stor erfarenhet av att vara sjuk utan att veta vad det är som är fel men jag minns den första tiden av sjukdom. Tiden innan jag berättade för någon hur jag mådde. Varje dag var en kamp och jag tänkte att imorgon, imorgon har det försvunnit. Jag måste bara ta mig igenom idag, måste bara klara en dag till. Och att inte veta vad som var fel adderade naturligtvis till den psykiska bördan. Jag antar att du har sökt medicinsk hjälp? Det kan jag tänka mig känns väldigt frustrerande i så fall, om ingen kan tala om vad som är fel. Jag har vänner som har gått igenom det och de tyngs av en känsla av maktlöshet, de vet ingenting och kan inte göra någonting, de mår bara skitdåligt.

Att veta vad som är fel och att ha medicin som jag kan sätta in gör att jag känner att jag har lite mer kontroll. Jag kan naturligtvis inte alls styra sjukdomen och skulle jag få ett ordentligt skov finns det ingenting jag kan göra för att stoppa det. Men jag känner igen symtomen och jag vet hur och när jag kan höja mina egna medicindoser. Dessutom vet jag att det finns fler som lider av samma åkomma och det är till exempel möjligt att prata av mig via den här bloggen, och möta människor som så fort jag säger Ulcerös Colit vet vad jag pratar om.

Jag vet att även om det inte, än, finns något namn på det du lider av, oavsett om det är IBS, Crohns eller något helt annat, så är du inte ensam Huskatt. Jag hoppas verkligen att du snart hittar rätt i ditt sökande och att du kan få må bra.

Varma kramar, Hanna


Oh, Strössel! Tack för din fina kommentar! Du är bäst!

Kommentarer
Postat av: Strössel

Hanna: Du är rar - bäst är jag inte, men jag har lärt mig att slå tillbaka när livet är elakt. Det funkar oftast. Dessutom är de flesta människor mottagliga för självdistans och humor. :)

Huskatt: Du kikade in på min blogg - tack för besöket. Jag har levt många år med "konstig" mage. Utan att få någon diagnos. Eller fel diagnos. Allt från "utbrändhet", "magkatarr" och IBS till inbillningssjuka och laktosintolerans. På något sätt stämmer alla diagnoser, men först det senaste året har man konstaterat ett fysiskt tillstånd som går att behandla. Det ÄR skillnad. Det är någon slags upprättelse efter alla vaga diagnoser och bleknosade doktorer.



Tänk om vi alla skulle skriva en gemensam bok om våra erfarenheter av sjukvården... Den skulle kunna heta "Mitt liv som utbildningsobjekt"... Vad tror ni? :)

2010-06-14 @ 22:21:58
URL: http://bahasas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0