Kemikalier...

...sa jag ju att jag skulle skriva om. Här kommer det.

Här om dagen såg jag filmen Underkastelsen - dokumentären där Eva Röse testar hur mycket kemikalier hon har i sitt blod. Det är ett väldigt intressant ämne och jag har kommit på mig själv med att diskutera filmen vid ett flertal tillfällen. Tyvärr är den så tråkig så det vara bara för att jag såg den på bio som jag överhuvudtaget tittade klart på den.

Anyway. I studier har forskare kommit fram till (det här är bara en av alla saker de har kommit fram till) att den ökade exponeringen av kemikalier (alltså nya substanser som tidigare inte har existerat på jorden) kan vara en av orsakerna till att ett ökat antal män har lågpresterande spermier. Man har också sett att grodor ändrar kön och blir honor och att manliga råttor och möss utvecklar vaginor.

Det JAG satt och tänkte på är att det ändå är smått ironiskt att män, som har styrt världen sen forever, nu har sett till att ordna till det så att de långsamt förvandlas till kvinnor. Det tycker jag är lite kul.

Sen kan man ju tycka vad man vill om kemikalier. Konstiga substanser känns ju aldrig speciellt skoj att ha i blodet.

Kopplingen till UC? Jag vet inte om det finns någon, men det blir säkert inte bättre av alla kemikalier vi får i oss...

Kommentarer
Postat av: Anna

Hanna! Spännande ämne :)



Härligt att läsa din blogg. Fint att se att du kan vända något så svårt till något positivt för fler med samma problem. Stolt. Kramar Anna

2010-05-05 @ 20:14:37
URL: http://annaelisabethcarlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0