Om läkare

Idag på en föreläsning fick jag höra att de flesta läkare är personer som var duktiga på högstadiet. De fortsätter vara duktiga på gymnasiet, fokuserade på att inhämta information och skriva rätt på proven. Sen pluggar de till läkare på universitetet och sen ska de vårda folk.

Jag tror på det där.

Föreläsaren gick vidare med att berätta att det här är ett problem, framförallt på akutavdelningarna. Läkarna är inte tillräckligt kreativa, de är för faktaorienterade. Så när det kommer in någon med ett akut problem kan de inte improvisera utan vill ha all information framför sig innan de gör något. (Jag menar såklart inte att läkarna bara ska köra på utan att veta vad de gör, då kan det ju knasigt, det fattar jag väl...)

Men nog kan jag hålla med om att lite mer kreativitet i läkarkåren inte skulle skada. Och lite högre social kompetens också.

Jag kanske borde ha blivit läkare ändå ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0