Missnöjd?

I Dagens Medicin finns det en artikel från i maj om att mag- och tarmsjuka inte känner att de får vara med och påverka sin behandling i den utsträckning som de skulle vilja. Det är också många som känner att de får bristfällig vård.

Riksförbundet för mag- och tarmsjuka, RMT, har frågat 935 av sina medlemmar om deras livssituation och syn på vården. 36 procent tycker att de har fått otillräcklig information om behandlingsalternativen. 52 procent tycker inte att de har fått vara med och påverka behandlingen tillräckligt mycket. - Dagens Medicin 100507

Någon som känner igen sig? Jag räcker upp handen tror jag. Jisses, jag får liksom stora skälvan när jag tänker på allt som jag får reda på i efterhand och som borde gjorts annorlunda. Till exempel när jag får veta sånt som att järntabletter är dåligt för mig och så har jag fått järntabletter utskrivet i typ 15 år. Det är ju ett pytte-exempel i det stora hela, men det är ganska tydligt.

Jag har lärt mig massor, bara på den här tiden då jag har bloggat. Och det skrämmer mig lite att jag på riktigt verkligen har gått runt och trott att: Jaja, det är väl så här det ska kännas att gå till doktorn. Som att jag ska vara tacksam för den information och medicin som jag får. Jag har aldrig ifrågasatt någonting. Börjar fundera på om det är dags att ställa lite högre krav på min egen sjukvård...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0