Postitiva konsekvenser av sjukdom

Tänkte att jag skulle ta och se lite positivt på det här med att ha varit sjuk för en gångs skull. Det blir så lätt en massa gnäll, ungefär som på kommunala arbetsplatser, där är det också ganska mycket gäll har jag fått för mig.

Här följer en lista på bra konsekvenser av att ha en kronisk sjukdom:

1. Jag inbillar mig att min sjukdom har gjort mig mer empatisk. Att den har lärt mig hur svårt saker och ting kan vara och att jag tack vare den har lärt mig att bättre tänka mig in i andra människors situationer.

2. Jag är inte heller lika snabb att döma andra eftersom jag har lätt att tänka att "han hade kanske en dålig dag".

3. Det är viktigt för mig att vara hälsosam; jag äter nyttigt, tränar och försöker sova sju timmar varje natt. När jag mår bra vill jag göra mitt bästa för att må bra fullt ut.

Jag har verkligen jättesvårt att skriva den här listan, framförallt eftersom jag hatar platityder och skyr allt vad "fånga dagen - citat" heter. Det känns liksom lite krystat. Men jag tror ändå att det kan vara bra att vända på allt det negativa ibland, för att använda en riktig klyscha: Inget ont som inte har något gott med sig. Yuck.

Ett tag tänkte jag till och med skriva att jag har hunnit läsa ganska många böcker, men då la jag ner. JISSES, jag hade väl hellre sprungit runt helt symtomfri och typ gjort vad jag velat i stället för att ligga i sängen och läsa?! Det kan man ju göra innan man ska sova menar jag. Nu känns det dock betydelsefullt, för att liksom behålla den positiva auran som det ändå var tänkt att det här inlägget skulle präglas av, att poängtera att jag helhjärtat tror på ovanstående tre påståenden.

Kommentarer
Postat av: Maria

Carpe diem min vän. ;-*

2010-10-25 @ 16:16:25
URL: http://mariaimono.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hmmm...



Okej, rart. Tack. ;)

2010-10-26 @ 23:14:02
Postat av: Ina

Män med ulcerös kolit lever längre än andra män önskar att det var lika bra för oss kvinnor :) Det finns lite information på länken: http://www.gastrolab.net/mqtobaks.htm

2011-06-30 @ 00:12:09
Postat av: Magkänsla

Synd att det inte var jämställt på den fronten, annars hade ju det varit en klar pluspoäng! Men visst, nä jag är inte bitter. ;)

2011-07-04 @ 18:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0