Kappaproct

Jag tycker att det är lätt att tänka att det inte bedrivs så mycket forskning som det borde, och att det förmodligen inte är så attraktivt att forska om charmiga tarmsjukdomar. I realiteten vet jag inte alls hur mycket forskning som bedrivs och vad man kommer fram till. Däremot läste jag precis att ett företag har fått anslag för att genomföra en fas III-studie (det är det sista steget innan man kan få ut ett läkemedel på marknaden), läs även här. Det är ett läkemedel som heter Kappaproct och som används mot bland annat Ulcerös Colit. Jag tror att det är främst för personer där den vanliga behandlingen inte längre funkar, och om man då tar Kappaproct tillsammans med sin vanliga medicinering så får den, enligt studier, full effekt igen.

Det känns ändå lite hoppfullt att få såna bekräftelser på att det finns lite tankar om framtiden. Kanske, en dag, behöver ingen någonstans gå igenom det här. Kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0