Olika typer av inflammation

Jag måste bli bättre på att uppdatera mig på vad som skrivs om UC för jag är alltid helt sen med allt. I december fanns det i alla fall en artikel i Aftonbladet om att allt fler drabbas av UC och att sjukdomen nu är vanligare än diabetes typ1. När jag hade läst den klickade jag mig vidare till en artikel om Sofia som plötsligt fick sjukdomen för ett tag sen men som nu mår bättre tack vare medicinering och omläggning av kosten. Jag tror att hon har läst boken som jag skrev om här.

Är det bara jag som på ett lekmannamässigt sätt får för mig att det kanske finns fler typer av inflammation i tjocktarmen? Jag vill inte verka neggo eller naiv på nåt sätt men allt jag läser om kost och symtom gör mig så förbryllad. Jag känner inte alls igen mig: Yr och uppsvälld, "som om någon tryckte två fingrar rätt in i solar plexus". Det låter inte alls som den Ulcerös Colit jag har. Och som jag har sagt tidigare har jag verkligen genomfört seriösa försök att lägga om min kost, utan några som helst resultat eller förändringar, och det är min uppfattning att det är fler som känner så? Är jag ute och cyklar?


Kommentarer
Postat av: harry

Jag känner inte heller igen mig på något sätt i den beskrivningen, men man kan ju ha olika symtom av samma sjukdom. Beror väl på hur utbredd den är osv. Det där med kost är jag också skeptisk till, min läkare har då aldrig ens frågat mig om mina kostvanor och det finns ju faktiskt inget som är vetenskapligt bevisat, vad jag vet.

2011-01-11 @ 23:17:28
Postat av: Mamman

Hej! Tack för en bra blogg, den ska jag spara. Min son fick diagnosen UC i vintras, och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan (inte lätt). Här fick jag många bra tips, tillsammans med lagom skeptiska kommentarer. :-)

2011-01-14 @ 10:13:35
Postat av: Magkänsla

@harry: Du har rätt, sjukdomen känns naturligtvis olika för olika personer, och för en del verkar ju en omläggning av kosten onekligen fungera. Kanske är jag bitter. Synd. Jag är för ung för att bli bitter.



@Mamman: Hej! Jag är glad för att du hittade hit, tack för din fina kommentar!

2011-01-14 @ 17:53:55
Postat av: Martina

Precis Hanna! Känner som du, det är inte alltid/ sällan man känner igen sig i alla symtomen... Jag har lite funderingar kring det..

2011-01-25 @ 09:54:30
URL: http://martinaskaos.blogg.se/
Postat av: Magkänsla

Ja Martina,



Jag funderar ofta på det där... Konstigt är det.



Kram Hanna

2011-01-26 @ 00:06:14
Postat av: Jean

Hejsan!Vad glad jag är att jag hittade denna sida!Jag har precis börjat läsa din blogg,men känner redan igen mig i "min mage".Jag har för 10 år sedan opererat bort gallblåsan,och har tills nyligen avfärdat mina symptom med det då läkaren sa till mig att jag kunde få problem med min mage...Jag har oxå varit hos diverse läkare som givit mig alla möjliga förklaringar,samt de oundvikliga hälsoråden:*rätt kost,*motion,*sömn..nähä!

Så nu känner jag att det finns fler därute,tack för att denna blogg startades!

2011-01-26 @ 00:08:28
Postat av: Magkänsla

Hej Jean!



Tack för dina fina ord. Vad glad jag är att du har hittat hit och att det finns ett värde i bloggen även om man inte har diagnosen UC.



Allt gott och många kramar,

Hanna

2011-01-26 @ 12:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0