Stress

När jag ska förklara min sjukdom för en person som är lyckligt ovetande om att Ulcerös colit existerar så får jag nästan uteslutande frågan om det är stressrelaterat. Jag svarar alltid "nej inte alls". Det är naturligtvis en sanning med modifikation, för självklart finns det en stressrelation – det är till exempel lite stressande att vara väldigt sjuk och det är också rätt jobbigt att vara sjuk när man är stressad. Men att stress skulle vara orsaken, det tror jag inte. Till exempel har jag väldigt svårt att tro att jag skulle ha varit så stressad vid tolv års ålder att det skulle ha triggat igång sjukdomen. Nu för tiden har jag ibland väldigt stressiga perioder och ibland ganska lugna, och mina skov har ingen som helst korrelation till de perioderna.

I dag läste jag följande på en sida:

De tre stora tarmsjukdomarna ulcerös kolit, Morbus Crohn och Colon Irritable är stressrelaterade. Precis som sjukdomar överlag är dessa tarmsjukdomar kopplade till en individuell känslighet. Tillsammans med att bryta mönster i vardagen och få en inre harmoni, kan man kropp och själ samarbeta om man äter och motionerar rätt.


Men! Jag blir så trött! Hur kan man, utan några som helst belägg, säga att "De tre stora tarmsjukdomarna ÄR stressrelaterade". Det kan säkert vara så för vissa, men inte för alla. Och en sån text insinuerar alltid att vi som är sjuka äter och motionerar fel, vilket sällan stämmer.

Hej du som är sjuk,
jag vet att det känns jobbigt men vet detta: Det är INTE ditt fel; du har inte gjort något dumt som har triggat igång detta. Ta hand om dig!
Många kramar, en som också är sjuk.

Kommentarer
Postat av: Strössel

Grrrr...Jag håller med - absolut! Just nu är jag i en av de mest påfrestande perioderna på säkert ett åt. Och jag är bättre just nu än på säkert ett år...

2011-01-25 @ 20:21:29
URL: http://bahasas.blogspot.com
Postat av: Magkänsla

Eller hur! Tack för lite medhåll!



Kram Hanna

2011-01-26 @ 00:04:39
Postat av: Felicia

hej, min bror har denna sjukdomen och jag har den ovanliga sjukdomen behcet, jag tror iofs att min bror egentligen har behcet med, tycker så fruktansvärt synd om er!



Tack för en bra blogg!!

Felicia

2011-02-10 @ 14:32:24
URL: http://[email protected]
Postat av: Magkänsla

Hej Felicia!



Tack! Kul att du gillar min blogg! Och du ska snacka om att tycka synd om folk :( Det är inte som att du har det helt lätt heller. Jag hoppas att ni tar hand om varandra, du och din bror.



Kram Hanna

2011-02-10 @ 23:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0