Bli frisk?

Jag skrev att jag skulle läsa Annika Lagerhorns text "Så blev jag frisk från min obotliga tarminflammation". Jag har gjort det nu.

Alltså, grejen är att jag är med henne på många sätt: hon skriver om att äta rätt och att undvika onödiga mediciner. Själv är jag väldigt noga med vad jag stoppar i mig och jag undviker paracetamolen om det går. Problemet är att jag inte alls känner igen mig i det hon skriver, det känns inte som att hon berättar om samma sjukdom. Hon har till exempel inte nämnt något om autoimmunitet.

Det Annika rekommenderar är att man ska söka upp vad det är som skadar tarmen och därför tvingar den att starta en läkningsprocess, alltså bli inflammerad. De vanligaste orsakerna är, enligt henne: basallergi, candida, parasiter eller stress. Själv har jag testat att sluta äta allt det där som Annika säger att man ska testa att sluta äta - under en längre period. Det är några år sedan nu men eftersom jag inte såg något resultat då ser jag ingen anledning att gå igenom det igen. Candida och parasiter har jag uteslutit och jag har mycket svårt att se att mina stressnivåer skulle ha varit så höga när jag var 11-12 år... Det är klart det är jobbigt att gå i mellanstadiet, men jag minns det som en skojig tid. Tills jag blev sjuk.

Jag tycker verkligen att det är fantastiskt att Annika har blivit bra, och det finns andra som har blivit det också så läs texten om du är intresserad. Det jag ser som ett lite större problem är att hon väljer att prata om läkare och forskare som om de vore korrupta dumskallar. Jag har förtroende för min läkare, han är mycket kompetent och därför blir det svårt för mig att ta till mig det som Annika skriver. Hon tappar trovärdighet och jag börjar kritiskt tänka att det hon skriver grundar sig på en ganska bristfällig empirisk iakttagelse. En iakttagelse som hon dessutom hävdar är mycket mer trovärdig än all forskning som visar att det inte går att se något generellt samband mellan UC och kost. Det finns bevisligen de som mår bättre om de håller sig till en viss kost men det finns också de för vilka det inte gör någon skillnad. Generalisering har jag svårt för, generellt alltså. Om det gick att generalisera i det här fallet så skulle det vara okej, men det gör nog inte det. Nu ska jag sluta skriva generalisera...

Jag vill poängtera att jag inte på något sätt förkastar det Annika skriver. Vill du prova och det funkar så är ju det underbart. Men jag är, som du kanske märker, inte heller helt övertygad...

Imorgon tror jag att jag ska skriva om kemikalier.

Kommentarer
Postat av: Strössel

I'm with you, lane through. Jag känner också förtroende för min läkare och har svårt att bara negligera den erfarenhet hon har. Man hittar en gyllene medelväg, storslalom mellan alternativ och traditionell medicin som funkar för en själv så såsmåningom.

2010-05-02 @ 21:58:23
URL: http://bahasas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0